rozšířené vyhledávání
SK | EN | CZ
NejprodávanejšíNovinky
10,80 €Cena bez DPH
Do košíka

13,54 €Cena bez DPH
Do košíka

Zvládněte umění správně se ptát

Už jste se někdy chystali na důležitou firemní návštěvu? Měl přijít některý z majitelů, nebo z centrály? Případně důležitý zákazník nebo někdo jiný velmi důležitý? Při takových situacích se žertem říká, že jsme i trávu zeleně stříkali.

V případě důležitých událostí obvykle nenecháváme hodně prostoru na náhodě. Důsledně se připravujeme. Plánujeme cestu, kterou půjdeme ve výrobě (Gemba walk), přidáváme věci, kterými se chceme pochlubit a naopak eliminujeme pohledy, které by oko důležitého návštěvníka vidět nemělo. Ti nejlepší organizují i generálky, podobně jako na divadelních představeních. Tato činnost většinou pohltí několik lidí, až by z toho mohla vzniknout funkce na full time job.

Lean pracovisko

Obr.: Co byste se zeptali po příchodu na pracoviště? Zdroj: www.lean.org

V den D jsme určitě nervózní, napětí a určitě i celé naše okolí. Čím lepší příprava, tím lepší průběh. Všechno jde jaksi hladce. Avšak ani prezident společnosti nechce být při prohlídce za hlupáka, a tak se snaží ptát. Dívá se kolem sebe a přemýšlí, jakou otázku by měl položit. Ví hodně o plýtvání a v tom to objeví a ptá se:

  • Proč tamten člověk stojí při obrábění?
  • Proč ta paní musí přenášet tak těžké břemeno?
  • Proč jiný operátor tak moc chodí?
  • Jak dlouho trvá na tomto stroji přestavení?
  • Proč toto? Prečo ono?
  • ...

Jak reagují v mnoha firmách na tyto situace? Pokud si uvědomíme, že v pohledu prezidenta je i kousek pravdy a bylo by vhodné s tím něco udělat, začne vznikat Akční plán. Každá vyslovená věta může spustit akci. V některých případech takto vznikají i docela zajímavé projekty smiley. Priority zlepšování takto řídí aktuální pohled nejvyššího manažera.

Stala sa někde chyba?

Všechny položené otázky managementu svým podřízeným vytvářejí reálný prostor na aktivity, akce. Co říká nadřízený je přece důležité. Pokud chceme být dlouhodobě úspěšní, neměli bychom ignorovat svého šéfa, říká nám podvědomí. A proto jednáme. Dokonce i šéf má představu, že to co vysloví, by se mělo realizovat. Jinak by to asi neříkal, či ne?

Je to správné? Jak daleko se takto dostaneme? Jaká jsou rizika takového jednání?

 

První co je třeba změnit, je systém managementu. Přejít od starého tradičního systému ve formě PŘÍKAZ - KONTROLA k systému, kde učíme lidi používat aj svůj mozek, premýšlet. V současné době se podobné myšlenky rozvíjejí pod názvem TOYOTA KATA.

Podíváme-li  se na způsob jak se v KATA zlepšování kladou otázky, objevíme radikálně jiný pohled. Větší důraz je položený na samotný průběh rozhovoru než na výsledné řešení.

Namísto otázek typu: Proč to, a proč tamto, bychom měli nejdřív poděkovat, že máme možnost být  v procesu. První otázky by se měly týkat směřování.

  1. Jaká je Tvá výzva v tomto procesu? Co velké se snažíš dosáhnout? Pokud adresát neumí na tyto otázky odpovědět, pak tu máme hned první tip na akci, změnu v manažerském chování. Dále se ptáme, jaký je Tvůj nejbližší cíl, na kterém pracuješ? Jak souvisí s Tvou výzvou?
  2. Jak si na tom teď? Jaká je současná výkonnost? Jaká data podporují Tvé tvrzení? Ukaž mi je.
  3. Co Ti brání dosáhnout cílový stav? Jaké překážky vidíš? Na které překážce teď pracuješ? Co přesně je problém, který řešíš?
  4. Řekni mi něco o Tvé poslední aktivitě? Co jsi očekával, že Ti přinese? Co se ve skutečnosti stalo? Co ses při tom naučil? Jaký bude Tvůj další krok? Co očekáváš, že se stane?
  5. Kdy uvidíš výsledky své akce? Kdy si o tom můžeme  promluvit?

Netvrdím, že se nemáme ptát. Jen si myslím, že tím, jak se ptáme ovplivňujeme dění kolem sebe. Co si o tom myslíte vy? Napište mi.

TIP

Stáhněte si 5 základních kaučovacích otázek z naší stránky a přihlaste se na workshop, kde se dozvíte, jak správně používat ve své práci myšlenky Toyota KATA.

Komentáře

Tento článek zatím nemá žádne komentáře. Budte první!

TOP články

Naberte poznatky – nastartujte ...Již od roku 2001 realizujeme Master studium ...

Co považujete za nejdůležitější v ...Na tuto jednu otázku jsme se zeptali řečníků Fóra kvality, ...

Impulzy z nového sveta podnikaniaŽijeme ve světě akcelerující kvalitativní změny. Nejde o ...

Nejnovější články

Jak vybrat LEAN zařízeníKritéria výběru nového zařízení jsou ...

Exkluzivní tréninky s Tilem SchwarzemPoslední volná místa ve skupině s Tilem Scharzem. ...

Extrovertně? Introvertně?V dnešním světě řízení lidí, řízení celých firem, ...
© 2012 IPA Czech, All rights reserved