rozšířené vyhledávání
SK | EN | CZ
NejprodávanejšíNovinky
10,80 €Cena bez DPH
Do košíka

Jak nevyhořet

V dnešní době se stále častěji setkávám u svých klientů na školeních, ale i na koučinku a mediaci s názory, že na lidi jsou kladeny stále větší časové, odborné a psychické nároky. Práce se hromadí, nadřízení vyžadují více, protože i od nich se více vyžaduje. V současnosti musíme čelit častějším a neplánovaným změnám. Od lidí se požaduje, aby byli stále připraveni, pravidelně kontrolovali telefony a přeskakovali od role k roli, trávili v práci hodně času a zvládali zpracovat v krátkém čase mnoho informací .

Realita je taková, že na pracovištích můžeme často pozorovat, jak lidé přeskakují od úkolu k úkolu, hromadí si povinnosti, jsou v neustálém spěchu. To způsobuje jejich vyčerpání, podrážděnost, nemožnost soustředit se, jsou často ve stresu a unavení. Škodí to jejich zdraví, kariéře, byznysu a ničí jim to vztahy a štěstí.

Tento stav vede k PODPRŮMĚRNÝM VÝKONŮM a EKONOMICKÝM ZTRÁTÁM!


  • Lidé tvrdí, že jsou PŘEPRACOVANÍ!
  • Aj když v práci tráví mnoho času, NIC NESTÍHAJÍ! (přesčasy, práce během dovolené) 
  • Jsou na ně kladeny nereálné nároky!
  • Musí se zodpovídat iza věci, na které nemají přímý dosah!


Na školeních a koučingu se ma lidé často ptají, zda existuje něco, co účinně zabrání jejich PŘEPRACOVANOSTI a budou ŠŤASTNĚJŠÍ?

O této problematice jsem přečetla mnoho knih, vedla mnohodiskusí a snažila se implementovat u sebe, u svých blízkých a klientů různé návyky TIME MANAGEMENTU a SELF MANAGEMENTU.

Tipy a triky časového a osobního managementu (time management a self management), které mám ověřené praxí.

Ne každá metoda TIME managementu je vhodná pro každou povahu, je třeba si vybrat tu, která sedí naší povaze a již získaným pracovním návykům.

Mnohdy se lidé nadchnou novým trendem nebo metodou, kterou jim doporučil kolega / kamarád, ale při reálném zkoušení metody zjistí, že "to není to pravé ořechové", které budou umět využívat i v budoucnu. (Je to příliš technicky náročné, vyžaduje si to trpělivost, příliš ho to zdržuje atd.)

„Žít ve sféře svého vlivu."

Když jsem poprvé četla toto pravidlo (Stephen R. Covey), ne úplně jsem chápala jeho význam v životě. Až při nastavování cílů koučinku u několika klientů jsem zjistila, že lidé často mají problém s tím, že řeší vše kolem sebe (sousedy, politiku, jiné oddělení, přítelkyni kamaráda atd.) Celé hodiny a dny a k ničemu to nevede. Začala jsem si na vědomé úrovni zapisovat kolik času trávím těmito aktivitami. To jsem kázala dělat i svým klientům. Zjistila jsem, že lidé tráví mnoho hodin týdně tím, že řeší mnoho věcí, které neumí změnit a ani se jich netýkají. Obírá je to o energii a motivaci řešit věci podstatné.

 


Tip:

Vždy, když budete mít nutkání řešit věci, které se vás netýkají, položte si v duchu otázku: "Týká se mě to?" "Je to pro mě užitečné to vědět?" nebo "Žádají mě o to?"

Pokud bude odpověď znít NE - třeba si zakázat to řešit a vědomě si říci "neřeším".

V současnosti se toto pravidlo stalo mým trvalým návykem a také mnoha mých klientů. Ušetřím spoustu času a energie na podstatné a důležité věci. Naučila jsem se "Žít ve sféře svého vlivu!"

CÍLE a SEBAREFLEXE – mít realistický obraz o sobě a o svých cílech

Potenciál pro úspěšnost člověka se skládá z jeho schopnosti a jeho vášně pro něco, to znamená: člověk musí mít předem vyjasněny své silné stránky a motivátory (pohnutky), ale musí znát i své slabé stránky a "omezení" - vědět kde má limity, jaké signály dává jeho tělo při únavě. Pouze tak si umí stanovit reálně dosažitelné cíle, v souladu se svými hodnotami, které se budou naplňovat. Pokud se člověku daří plnit si své stanovené cíle zažívá pocit ÚSPĚCHU.


Když se u člověka dostaví pocit "zážitku úspěchu" je šťastný, plný energie a motivovaný. Pokud mám dobrou sebereflexi umím mnohem účinnější pracovat i na svém sebeovládání. Je důležité, aby CÍLE měly stanovený i termín svého dokončení, jinak se ztrácí motivace a energie je realizovat.

TÝDENNÍ písemné PLÁNY (mohu lépe a efektivněji přehodnocovat priority)

Smysl týdenních plánů je právě v tom, že aktivity si neplánuji na denní bázi ale týdenní, tím nejsem tak fixovaný na dodržování a splnění všech aktivit naplánovaných na daný den. Např. mám cíl 2x týdně cvičit, jít k zubaři, setkat se s přáteli, dát umýt auto. Pokud mi to nevyjde pro nepředvídané pracovní nebo soukromé povinnosti v pondělí (úterý) stále mám čas to realizovat. Je třeba si plány dělat PÍSEMNĚ. Nemusím to držet v hlavě a průběžně umím přehodnocovat priority.

Pravidlo tří

Toto pravidlo aplikuji ve dvou rovinách:

  1. Na každý den si z týdenního plánu vyberu 3 nejdůležitější úlohy (největší PRIORITA), které mají pro mne  největší přínos a důležitost ať už z pracovního nebo soukromého důvodu. Tím se umím těšit a mám dobrý pocit, protože to nejdůležitější jsem udělala.
  1. Jednu hodinu denně věnuji úlohám, na vyřízení kterých stačí max. 3 min. Tím dokáži za hodinu vyřídit mnoho prospěšných věcí.


POZNEJ SVOU KŘIVKU VÝKONNOSTI a AKCEPTUJ „KŘIVKU JINÝCH"

Je důležité, aby člověk věděl kdy má vysokou schopnost koncentrace a co ho umí rozptylovat. Kdy vládze, kdy potřebuje vypnout. Kdy a za jakých okolností se umí plně soustředit na jednu věc a kvalitně ji ve stanoveném čase i dokončit. Každý má "svou křivku", kdy umí být plně koncentrovaný a v maximální míře má schopnost a energii využívat svou analytickou část mozku..

Když znám „svou výkonnostní křivku" umím lépe plánovat čas na splnění náročných úloh a čas na relax.

Umím si také lépe uvědomit, že každý z nás funguje jinak, a pokud někdo tvrdí, že na práci potřebuje klid (neumí pracovat v otevřené kanceláři - open office) a jeho práce je klíčová pro firmu třeba to akceptovat, (např. Home office, samostatná kancelář, změna pracovní doby ...).

MĚJ RUTINU VE SVÉM PLÁNOVÁNÍ

Je dobré, máli člověk osvojenou metodu plánování. Vybraný způsob plánování se musí stát mým návykem – rutinnou. Tím se cítím volněji, méně stresující a jsem víc koncentrovaný.

Vyberte si takový plánovací systém, který:

  • Bude mít co nejmenší nároky na vaši organizaci
  • Bude co nejlépe vyhovovat „vašemu JÁ"
  • Budete ho mít vždy k dispozici
  • Bude vždy aktuální, pravidelně aktualizovaný

Dávej často pozitivní zpětnou vazbu - chvalte

Mnohdy jsem od pracovníků ve výrobě slyšela "Kdyby nás aspoň pochválili", když nás finančně neohodnotili. "Můžeme se i sedřít, i tak si to nikdo neváží".

Musím se přiznat, že toto pravidlo Pozitivní SV jsem si osvojovala těžko a i mnoho mých klientů s tím má problém. Toto pravidlo je jedno ze základních ve výkonnostním koučinku. Po několika letech aktivního soustředění se  a hledání toho, za co bych mohla pochválit mohu konstatovat, že je to jeden z nejúčinnějších způsobů motivace.
  • Vyhledávejte příležitosti k POCHVALE lidí, to vás nic nestojí a má to velký efekt.
  • Lidi motivuje a pohání vpřed, je to účinný lék na přepracovanost!
  • Důležité však je, aby byla pochvala upřimná, ne násilná nebo účelová, člověk to svou intuicí zjistí.

NAUČ se vypnout

Pro udržení si vysoké výkonnosti, čisté mysli a kreativity je potřebné zařadit do svého plánu:

  • přestávky v práci,
  • mnoho oddychu – nicnedělání je cenné, vypni mozek,
  • činnosti, které vás baví a napĺňují energií a štěstím (sport, četba, hudba, kultura..),
  • kvalitní spánek (dlouhodobý deficit spánku vede k oslabení schopnosti empatie, podrážděnosti, přejídání, poruše myšlení),
  • činnosti, které mají pro vás smysl,
  • minimalizovat přesčasy,
  • mít min. 3 týdny dovolené ročně a během dovolené nepracovat,
  • aspoň jeden den v týdnu nepracovat,
  • omezte nudu – ta navozuje stres a negativní emoce.

 Musím vědět, co mi která činnost přináší, je třeba dělat co nejvíce věcí, které mají smysl, ty co nemají a obírají nás o čas mohou mít smysl pouze při relaxaci, jinak nám navodí stres, je třeba je co nejvíce omezovat

Píš si poznámky

Tím, že musíme čelit častým změnám a absorbovat denně mnoho nových informací, je nezbytné, abychom měli co nejméně zahlcen svůj přední mozek (Racine a pracovní paměť). Tedy je dobré nesnažit se vše držet v hlavě, lépe si psát a mít jasnou mysl - nebýt zahlcen množstvím informací . 

self-management

MĚJ POŘÁDEK na pracovním stole, v dokumentech i v počítači – najdi to do 1 min.

Pořádek na pracovním stole neznamená mít stůl rozdělen na sektory nebo ho mít prázdný pouze s počítačem bez jakékoliv dekorace. I lidé, kteří mají na stole na první pohled nepořádek, ale umí všechno rychle najít, mají ve věcech systém, tzv. "Systematický nepořádek", jsou dobře organizováni.

Na druhou stranu, pokud je na pracovní ploše nepořádek, hledání důležitých dokumentů a ikon, potřebných programů vám zabere více času, zpomaluje proces práce a může to vyvolat úzkost i pocity frustrace. Navíc všechny programy zatěžují zdroje vašeho počítače a tím jej zpomalují.

Základní pravidlo by mělo být takové, že pokud najdu potřebnou složku / dokument do minuty, je to v pořádku.

Důležitější v digitálním věku je mít uklizenou pracovní plochu počítače, než pracovní stůl. Pravděpodobně je zahlcena starými dokumenty, fotkami, složkami, které již nepotřebujete, ale pravidelně zapomínáte odstranit. Psycholožka Pamela Rutledgeová, ředitelka psychologického výzkumného centra v Californii tvrdí, že chaotická pracovní plocha ve vašem počítači dokáže negativně ovlivnit vaši produktivitu.

Je důležité si vybrat i správnou tapetu ve vašem počítači. Měla by splňovat tři kritéria. Za prvé by neměla skrývat jednotlivé ikony, namáhat oči a měla by být vizuálně příjemná.

Některé výzkumy poukazují na to, že červená barva je energizující a stimuluje analytické myšlení, modrá je uklidňující a posiluje kreativitu, klidně proto volte motivy laděné v těchto odstínech.

V počítači se zbavte programů a složek, které již nebudete potřebovat nebo je využíváte minimálně. Zbývající pak rozdělte na čtyři kvadranty - složky, dokumenty, aplikace a obrázky, případně videa.

Omezte počet karet, které máte v prohlížeči otevřeno. Pokud vám trvá zavřít všechna okna v prohlížeči déle než deset sekund, zřejmě máte problém. Podobně jako příliš mnoho ikon na ploše, tak i velké množství otevřených karet výrazně zpomaluje váš počítač, tedy i vás. Zkuste se spolehnout na vytváření záložek či na Pinterest.

OMEZ telefonování, facebook, e-mailování

Je důležité, aby člověk neměl svůj email či profily na sociálních stránkách otevřené na pracovní ploše celý den nebo se celý den nedíval do mobilu.

Lidský mozek je stvořen k tomu, aby byl sociální a všímal si nové podněty, a proto vás každá notifikace bude odvádět od vaší práce a lákat vás, abyste ji zkontrolovali.

Neurověda říká, že naše mozky jsou jednoduše líné a raději by vykonávaly snadné úkoly, jako je odpovídání na e-mail, místo důležitějších věcí. Netřeba je proto zbytečně pokoušet.

Je důležité naučit se telefonovat s úmyslem a konkrétně - k věci. Tedy za krátkou dobu být co nejsrozumitelnější a vysoce efektivní.

Při vědomém soustředění se a promyšlení si předem toho, co chci telefonátem dosáhnout se můžeme stát vysoce efektivními.
Nauč sa zkrátit rutinní činnosti
Před 10 lety jsem se zúčastnila intenzivního tréninku TIME MANAGEMENT. Jedno z cvičení bylo zaměřeno na vypsání si všech rutinních činností, které člověk během týdne dělá a kolik mu zaberou času. V průběhu následujícího měsíce jsme měli zkoušet tyto časy aktivit zkrátit o třetinu. Zjistila jsem, že když si člověk aktivitu lépe promyslí, dělá ji rychleji a efektivněji.

Od té doby v pravidelných intervalech přemýšlím o možnostech být efektivnější - tedy hledat způsoby, jak zkracovat čas realizace svých aktivit. 

V praxi mi to přineslo mnoho ušetřeného času i energie.

Měj radost z práce

Je více faktorů, které ovlivňují to, zda se ráno do práce člověk těší nebo ne. Je důležité, aby se lidé snažili vybrat si takovou práci, která je baví a naplňuje. Tím mají mnohem větší předpoklad být motivováni, výkonní, lépe soustředění a zdravější. Ne všechny však práce baví. Často můžeme slyšet "Vůbec mě to nebaví, jdu se v práci zbláznit". I když mě práce nenaplňuje, ale mám dobré vztahy s kolegy a kvalitní pracovní podmínky, mohu ráno vstávat s radostí do práce a těšit se na kolegy.

Dobré je také snažit se rozvíjet ve více směrech a snažit se prosadit v tom, co mě baví nebo jsem zjistil, že by mě mohlo bavit (rekvalifikace, školení, rotování po odděleních).

Důležité je také vytvořit si dobrý vztah s nadřízeným. I to bývá častým důvodem ztráty a zájmu chodit s radostí do práce (bossing ...). Často se můžeme setkat s prohlášeními typu: "Šéfe, kdybys tu ty nebyl, už tady nepracuji" nebo "Když se mám setkat se svým nadřízeným, hned jsem ve stresu".

WORKOHOLIZMUS - Nevaž se přehnaně na práci

Přehnané navazování na robotu je rychlým konceptem na vyhoření.

Často mi lidé tvrdí, že největší stres prožívají tehdy, pokud je u termínu zadaného úkolu slovo ASAP ("Už včera bylo pozdě"). V tomto případě je třeba být asertivní a umět se dohodnout na prioritách, reálném termínu dokončení úkolů a tím zamezit stresu .

Ti, co jsou singly, mají tendenci hodně času trávit v práci a nikam nespěchat. Pak však často poslouchám na koučinku: "Život mi uniká mezi prsty" a "Naháním se za něčím a ani nevím za čím"

Je důležité dávat si pozor na chorobný workoholismus. Způsobuje poruchu pozornosti, obsedantně-kompulzivní neurózu, úzkost, depresi.

DELEGUJ

Často se v praxi setkávám s tím, že lidé neumíí delegovat. Mají strach důvěřovat v schopnosti a kvality ostatních. Chtějí mít všechno pod kontrolou. Čím více úkolů však člověk má, zvyšuje se jejich náročnost a stupeň odpovědnosti, tím větší stres si člověk navozuje. To, co stíhal před rokem, už nestíhá.

Proto je nutné naučit se DELEGOVAT, rovnoměrně rozdělovat práci, aby každý v týmu byl zatížen podle jeho možností.

NEZADLUŽUJ SE nad rámec

Jeden z největších stresů u lidí je to, že se příliš zadluží a své splátky mají ve výši více než 50% svého příjmu. Tím si sami "svázali ruce" a pro nutnost nepřijít o práci s dobrým příjmem se přetěžují.

Podle bankovních poradců by výšky splátek neměly překročit 40 % z příjmu člověka.


office-self-management

Absolvuj tréninky TIME MANAGEMENTU a SELF MANAGEMENTU

Co nám může přinést časový a osobní management?

  • Získat lepší přehled o budoucích činnostech a prioritách
  • Získat více volného času pro tvořivost (jednat namísto reagovat)
  • Vědomě ovládnout, omezit a dokonce odstranit stres
  • Získat více volného času pro rodinu, přátele a pro sebe
  • Dosáhnout důsledně a systematicky své cíle, čímž náš život získá smysl a orientaci


Tip:
Pokuste se zamyslet nad tím, co z tohoto trápí i Vás a které doporučení by vám mohlo pomoci.

Pokud Vás některé doporučení oslovilo, pokuste se přenést si jej do svého života.

Zlepšení vašeho time managementu a self managementu nepřinese užitek pouze vám, ale určitě to ocení i vaše okolí.

 

Komentáře

Tento článek zatím nemá žádne komentáře. Budte první!

TOP články

Fórum praktické údržby bude v ...V pořadí už šestý ročník konference IPA Slovakia ...

USA Study Tour 2017Spojené státy americké jsou zemí kontrastů a ...

Jak nevyhořetV dnešní době se stále častěji setkávám u svých klientů na ...

Nejnovější články

Hledáte nové inspirace pro sebe a svou ...Prosincové číslo časopisu PRŮMYSLOVÉ ...

Kvalita v administrativních procesechKvalita ve výrobních firmách je vždy chápána jako kvalita ...

Vedoucí zaměstnanci a jejich ...Absolvent práva na Právnické fakultě Univerzity ...
© 2012 IPA Czech, All rights reserved