rozšířené vyhledávání
SK | EN | CZ
NejprodávanejšíNovinky
10,80 €Cena bez DPH
Do košíka

Příběh Flaviolu cz

Přišel za mnou Tibor Husár, který studuje v naší Podnikatelské univerzitě. Má firmu na Spiši a vlastní unikátní technologii lisování řepky olejné za studena a následné fyzikální rafinace. Výhodou je šetrné zpracování řepky vodou, bez chemikálie, lepší kvalita oleje se zachováním výživných látek. Nevýhodou je nižší výtěžnost suroviny, a teda i vyšší cena oleje.
Sestavili jsme společný tým a jako obvykle začínáme studovat zákazníky, trh, konkurenci, pozitivní a negativní účinky oleje. Internet nabízí mnoho zajímavých informací, ale i hoaxů bojujících proti řepkovému oleji. Většina textů je pravděpodobně z jednoho zdroje a zdůrazňují kyselinu erukovou a její negativní zdravotní účinky. Kvůli této složce bylo v minulosti používání řepkového oleje omezené, ale kyselina eruková se dnes v řepkovém oleji nevyskytuje.

Hledáme experty a nacházíme prof. Ing. Štefana Schmidta, PhD. a jeho výzkumný tým. Následují konzultace a setkání s odborníky, vracíme se do studentských dob, kdy nám vysvětlovali chemické vzorce a reakce. Vzniká tabulka, ve které jsou zdůrazněny benefity řepkového oleje. Není to reklamní tabulka, ale výsledek vědeckého výzkumu, který zdůrazňuje vysoký obsah omega-3 mastných kyselin a jejich výborný poměr k omega-6 (1: 2,53), ale i vyvážený poměr nenasycených kyselin, vysoký podíl vitamínu E a vysokou teplotu zakouření.





Jsme potěšení užitkem našeho potenciálního produktu a přemýšlíme, komu a jak je odkomunikovat. Vždať v dnešním světě každý vytrubuje do světa, že jeho produkt je zdravý, bio, green, fresh, eko...

Definujeme tři skupiny zákazníků

  1. zpracovatelé řepkového oleje při výrobě potravin (setkáváme se s majitelem žilinské Ryby Josefem Antošíkem)
  2. obchodní sítě (navštěvujeme manažery vybraných obchodních řetězců)
  3. gastro (diskutujeme s kuchaři a dohodujeme testování prvních vzorků)
Zjistili jsme, že někteří kuchaři už aktivně řepkový olej používají – např. Gabo Kocák nebo Vojtech Artz.


Analýza trhu nám ukazuje obrovské množství olejů, ale v segmentu řepkových olejů jsme nenalezli kvalitní olej od slovenského výrobce. V segmentu olivových olejů už lidé rozlišují určité kategorie kvality a ceny (panenský lisovaný za studena), ale v řepkových olejích hodnotové a cenové kategorie nejsou. Potřebujeme lidem ukázat, že tak jako nekoupíte láhev vína výběr z hroznů za 1 - 2 eura, nelze vyrobit v této cenové kategorii ani kvalitní řepkový olej lisovaný za studena, případně fyzikální rafinovaný.

Vytváření byznys modelů

Vytváříme byznys modely pro různe kategórie zákazníků, testujeme jejich reakce a měníme svoje původní koncepty. Detailně analyzujeme trh, produkty, balení, ceny a pod. Snažíme se vytvořit si profil konečného zákazníka – konzumenta, maminky, která připravuje kvalitní stravu svým dětem a manželovi.


Přichází expert na značky, Karel Novotný, a on nám ukazuje další cestu – vymyslel název Flaviol (flavi je žlutý po latinsky, vyslovuje sa snadno a zní to příjemně ve všech jazycích), zaregistroval doménu, navrhl různé varianty vizualizace, balení a reklamy.

 
Vznikají různé návrhy toho, co chceme komunikovat - např. do salátů, na pečení i smažení - všude výborně chutná. A když chceme něco extra, pokapeme si čerstvý chléb olejem z řepky a z ředkviček semínek. Naše řepka je dobrá, má krásnou barvu a na nic se nehraje. A je naše. Zaručeně. To nejsou reklamní kecy, ale my to takto vnímáme a věříme tomu - celý tým.

Bavíme se o různých kategoriích produktů (řepkový olej, řepkový - Ředkvičkový, pro studenou a teplou kuchyni) balení, složení, webové stránce, letácích, reklamě, distribuci a výrobě.


falviol podnikatelska univerzita


Snažíme se reagovat na zpětné vazby od zákazníků, dále konzultujeme s experty z univerzit, gastronomie i z byznysu.

Nakonec se Flaviol dostává na svět. Je ještě jako malé dítě – dělá první kroky a hledá si své místo. Věřím, že to bude i ve Vaší kuchyni.




Zeptal jsem se chlapců z našeho týmu, Tibora Husára, Juraja Dorošenka a Antona Slavkovského několik otázek

Proč jste se rozhodli vyvinout, vyrábět a prodávat slovenský řepkový olej, když je na trhu olejů taková obrovská konkurence?

Důvod byl jednoduchý - povědomí o řepkovém oleji jako výjimečné superpotravině je na Slovensku nízké. Spotřeba řepkového oleje na trhu je poměrně vysoká, avšak téměř 100% trhu představuje tzv. chemicky rafinovaný řepkový olej prodávaný v plastových lahvích. Firma Bioplus dlouhodobě vyrábí vysoce kvalitní řepkový olej ze Slovenské suroviny a cílem je vytvoření jedinečného vztahu zákazníka k tomuto produktu. Dalším důvodem je zachycení trendu nárůstu spotřeby za studena lisovaného řepkového oleje v okolitých státech. Například v Německu představuje největší podíl z olejů právě řepkový olej. Jde o cílený trend jak řešit špatný zdravotní stav obyvatelstva, zejména při nemocech srdce a oběhové soustavy. Stejně na Slovensku jako i v Čechách probíhají projekty dlouhodobé podpory spotřeby řepkového oleje na národní úrovni prostřednictvím kampaní - v ČR (Olej nad zlato) a v SR (Zamiluj sa do repkového oleja).




Můžete stručně a jednoduše vysvětlit, v čem tkví výjimečnost řepkového oleje a vaší speciální technologie fyzikální rafinace?

Řepkový olej svojí pro srdce a oběhový aparát výjimečnou optimální kombinací omega-3 a omega-6 mastných kyselín dokáže bez významné změny v přípravě jídel zásadně a pozitivně ovlivnit změnu stravovacích návyků. Stačí jednoduše při vaření, smažení, studené kuchyni vyměnit stávající oleje za chuťově neutrální řepkový olej. Řepkový olej Flavio je za studena lisovaný, při jeho zpracování se nepoužívají chemikálie. Čištění (rafinace) oleje se provádí fyzikálním způsobem tak, že se olej smíchá s vodou a ve vakuu šetrně ohřeje, v důsledku čehož voda z oleje na sebe naváže neprospěšné látky. Jelikož jde o mimořádně šetrné čištění, v oleji zůstávají vitamíny a další nutrienty, které se při chemické rafinaci zničí. Téměř všechny v současnosti prodávané řepkové oleje výlučně v plastových lahvích jsou chemicky rafinované.

Jak vznikla značka Flaviol a jaké zákazníky má oslovit?

Značka Flaviol vznikla po profesionální analýze trhu s řepkovým olejem a jednotlivých spotřebitelských segmentů s cílem oslovit co nejširší okruh stěžejních konzumentů, kteří ať už v rodinách nebo ve veřejném stravování rozhodují o surovinách a přípravě jídel.



Jaké jsou první reakce zákazníků na olej Flaviol?

Reakce zákazníků jsou pozitivní, zatím však nebyl vykonaný cílený průzkum zaměřený na jednotlivé spotřebitelské skupiny.

Začali jsme se setkávat na půdě Podnikatelské univerzity a později při projektu Flaviol – od první myšlenky, přes byznys model, produkt, značku až po uvedení na trh. Jak zatím hodnotíte tento projekt?

Projekt změnil způsob prezentace našeho oleje. Přešli jsme z původní plastové lahve na skleněnou, došlo ke změně značky - regionální označení Spiol (spišský olej) bylo nahrazeno profesionální značkou Flaviol a tomu zodpovídající aktivní marketinkovou podporou zejména na sociální sieti Facebook (www.flaviol.sk). Jde o nové způsoby prezentace, které jsme dosud nepoužívali a učíme se s nimi pracovat. Speciální sociální sítě a jejich interaktivnost jsou pro nás novinkou. Samotné investice do vybudování značky jsou však běh na dlouhou vzdálenost. Masivní investice do budování značky považujeme za rizikové a ani s tím nemáme zkušenosti. Z větších finančních investic do této oblasti máme obavy. Velký potenciál pro budování značky představují sociální sítě, jejich interaktivnost, resp. virální charakter, a to je pro nás zatím neprozkoumaná oblast a učíme se v ní pohybovat.

Samotný obchodní model spolupráce s našimi odběrateli se v principu nezměnil, snažíme se oslovit velké obchodní řetězce, obnovili jsme vztah s Billou, kde jsme uskutečnili i první dodávky. Ty se však do dalších řetězců i přes poměrně velký odstup od podpisu smluv zatím neuskutečnily. Spolupracujeme i s dalšími menšími obchodními partnery.



Jaké máte plány do budoucnosti?

Hlavní prioritou je vybudování silné značky, jedinečného vztahu s naším cílovým zákazníkem a nalezení cesty, jak to udělat při minimalizaci rizika ztrát z velkých finančních investic do této oblasti.


Tady je shrnutí příběhu Flaviol

Kdysi, když bylo všude lnu jako máku, nikdo neslyšel, že jsou nějaké omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Proč? Inu, protože nikomu nechyběly, protože ve lněném oleji jich je požehnaně a stačí ho tak málo, aby člověku nic nechybělo. Ale jak zmizelo lněné sukno, vytratilo se z domů i lněné semínko a s ním i ze stravy omega-3 nenasycené mastné kyseliny. A později, když ubylo i pohybu, najednou se lidé začali bát o svá srdíčka, která často churavěla. Jelikož nic se neděje jen tak, najednou se objevil řepkový olej. Zpočátku si ho nikdo nijak extra nevšímal, ale najednou průlom. Řepkový olej má nejen již zmíněné omega-3, ale v optimální, zdraví-srdíčku potřebné kombinaci i omega-6 mastné kyseliny. Výborně se na něm nejen vaří, ale je jeden z nejlepších i na smažení a saláty. A najednou máme v jedné láhvi unikát - Flavio, řepkový olej. Olej srdce Vašeho a Vašich blízkých.

Děkuji Vám chlapci a přeji Flaviolu mnoho úspěchů.


Čtěte víc podobných článků mezi prvními a objednejte si časopis
Průmyslové inženýrství.

Komentáře

Tento článek zatím nemá žádne komentáře. Budte první!

TOP články

Fórum kvality 29. - 30. 5. 2018Fórum představuje možnost vzájemné výměny poznatků a ...

3 otázky pro moderátory Fóra praktické ...Dvoudenní konference opět spojila 230 technických manažerů ...

Vytváříte týmy aktivních ...Doba implementace nástrojů Lean a SixSigma je už konečně za ...

Nejnovější články

Manipulace a komplex méněcennosti nebo ...Manipulaci obecně charakterizuje strategie, při ...

SMART factory - inteligentní továrnaV poslední době zaznamenávám spoustu dotazů k ...

První letošní číslo časopisu Průmyslové ...Témata, která vás zajímají najdete v ...
© 2012 IPA Czech, All rights reserved