rozšířené vyhledávání
SK | EN | CZ
NejprodávanejšíNovinky
10,80 €Cena bez DPH
Do košíka

Největší nepřítel zlepšování

Myslím. Čili mohu změnit, kým jsem.
Walter Mischel

Letos se můj syn konečně naučil plavat. Všichni jsme se moc radovali a oslavovali nového hrdinu, jak nejdřív kostrbatě svým nenapodobitelným stylem přeplaval šířku malého bazénu a později i jeho délku. Na místě by byla otázka,  zda lze ten pohyb na vodě považovat za plavání. Ale to nechejme tak, jsem šťastný táta, že se udrží na vodě i bez plavacího kola. Měsíce úsilí konečně přinesly svůj první výsledek.

Poměrně často se nejen žertem říká, že nejlepší metodou pro naučení je hodit někoho do vody a on si už nějak poradí a bude plavat. Já jsem v sobě tu odvahu nenašel. Bál jsem se hlavně psychických následků a trauma, které si  může můj syn z tohoto nečekaného zážitku odnést. Proto doufám, že toto přirovnání používáme ve svém životě jen obrazně.

Šli jsme na to teda  postupně. Nejdřív jsme řešili, kdo je tou nejvhodnější osobou. Manželka? Já? Moje letní pokusy během dovolené však nepřinášely vytoužené ovoce ve formě žádoucího výsledku. Pravděpodobně mi chyběla schopnost ukázat a vysvětlit, co je potřebné ve vodě dělat. A možná i dostatečná míra trpělivosti. Nemluvě o tom, že i kdyby se mi to podařilo, zda bych své dítě naučil ty správné návyky. Nakonec  se to naučil, tak jako většina dětí, v plaveckém kurzu. Instruktorka rozložila proces plavání do jednoduchých kroků a postupně ho učila. Nejdřív překonal strach z vody ponořováním hlavy do vody. Později si lehl na hladinu, přidržoval se okraje bazénu a opět dokázal ponořit hlavu do vody. Přibyly první pohyby nohama, splývání a netrvalo dlouho, než udělal i první záběry.

Podobně, jak jsme se v životě museli naučit plavat, tak se musíme v životě naučit i zlepšovat. Nejde přitom o znalosti jak zlepšovat. Dnes zažíváme dobu, kdy je na můj vkus  mnoho lidí až "převzdělaných". O zlepšování a Lean toho slyšeli tolik, že už ani David Copperfield by nevymyslel nic nové a překvapivé. Vždyť všichni máme rádi lidi, kteří všechno viděli, všechno slyšeli a umí ke všemu zaujmout stanovisko. Ať už jde o politiku anebo fotbal. Všichni víme, jak se to má správně dělat. Jak správně zlepšovat.

V reálném životě však platí, že i když máme nějaké znalosti, musíme se je naučit využívat ve svém běžném životě, a tak je proměnit na dovednosti. Znalosti bez použití jsou zbytečné. Dovednost je cílevědomé uplatnění schopností v praxi s co nejmenší námahou a největší rychlostí. Schopnost zlepšovat patří podobně jako schopnost plavat, jezdit na kole nebo hrát fotbal mezi dovednosti. Podobně můžeme hovořit o dovednosti vést tým, komunikovat, ...


Otázkou je, jak se ve všeobecnosti učíme nové dovednosti? Jak získáváme nové znalosti? Nejvýznamnější úlohu při vytváření dovedností představuje samozřejmě opakování. Co však opakovat? Časem lidé objevili, že nejlepší způsob, jak se naučit novou dovednost, je rozdělit činnost do jednoduchých kroků. Například, když učíme dítě přejít přes silnici. Zastav, podívej se vlevo, potom vpravo, opět vlevo, přejdi přes silnici, neutíkej. Jasně definované sekvence jednoduchých kroků se používají i v bojových uměních a označují se názvem KATA. Tyto jednoduché sekvence se sportovci učí při tréninku. Hned si to ověřují v simulovaném boji, ne ve skutečném zápasu. Dostávají zpětnou vazbu od trenéra a opakují jednotlivé sekvence tak dlouho, dokud si nevytvoří správný návyk. Ve skutečném zápasu už jen realizují dovednosti, které se naučili při tréninku.

Jak bychom měli u našich lidí vytvořit DOVEDNOST ZLEPŠOVAT PROCESY? Hodit je do vody a nechat plavat? Dát jim školení a nechat je to dělat? Už vidím, jak v MŠK Žilina Adrián Guľa pustí hráčům záběry na Messiho, Ronalda, Real, Barcelonu a řekne: „Kluci, takto se to dělá, takto hrajte." Potom chlapci vyběhnou na trávník a hrají, jak si řekli. Nejde o znalosti jak hrát, ale o praktickou dovednost hrát.

Jak důležité je kontinuální zlepšování, inovování, proč k tomu nepřistupujeme podobně vážně jako ve sportu? Proč lidi systematicky netrénujeme, aby mohli podat nejlepší výkon?

První, co nás napadne, může být, že je zlepšování mentální proces, ne pohybový. Dají se teda trénovat i mentální procesy?

Náš mozek sice není sval, který můžeme vytrénovat, ale stále je to fyzický orgán. Jako takový se časem mění podobně jako svaly. Když svaly trénujeme, mají výkonnost, formu a sílu. Když je netrénujeme, postupně ochabují. Když náš mozek trénujeme, vytvářejí se nové neuronové spojení a náš mozek se učí. Tato spojení se neustále mění podle našich zážitků a zkušeností. Když mozek necháme jen pasivně formovat se, vyvine si zejména cesty, jak naplnit základní životní potřeby. Přežít. Tato strategie se zakóduje v mozku a stane se instinktivní. Používáme ji potom bez toho, abychom si to uvědomovali.

Je potřebné něco zlepšit? OK. Musíme to hlavně přežít, a proto mozek nabídne rychlé řešení. Má přirozenou tendenci přicházet s řešeními založenými na našich minulých zkušenostech, postojích a předsudcích. V realitě proto často odpovídá, že se to nedá, že to nejde. Objevuje se rezistence ke změnám. Alternativně nám nabízí automaticky řešení největších negativ, symptomů a ne kořenových příčin. Když to zjednoduším, říká  nám: „Dej si tabletku, přestane tě bolet hlava."

Bohužel, nemáme v hlavě  od narození rutinní postup, jak systematicky zlepšovat.

Máme sice znalost, jak to dělat, například prostřednictvím PDCA, ale ne rutinní dovednost. Proto je nejvyšší čas naučit se dovednosti zlepšovat. Velice účinným způsoben, jak to zvládnout, je Toyota KATA. Skládá se z:
  • modelu KATA ZLEPŠOVÁNÍ, který představuje rutinní postup pro systematické zlepšování a
  • modelu KATA COACHING, který umožňuje efektivně trénovat správný postup zlepšování.

Kombinací obou modelů jsou firmy schopné měnit chování lidí ve firmách, aby začali víc myslet a jednat "Out of the box", aby byli víc otevření novým myšlenkám.

KATA Vám zároveň nabídne zrcadlo, na jaké úrovni je Vaše organizace. Mění manažerský styl z operativy k strategii. Od pohledu zpět směrem dopředu. 

vzdelanie

Vzdělávání není o učení   faktů, ale o trénování mysli myslet.
Albert Einstein

TIP:

Tip: Největší překážkou zlepšování je, že jsme lidi nenaučili DOVEDNOST ZLEPŠOVAT. Dostali školení a nechali jsme je plavat. Změňte svůj manažerský styl. Buďte trenérem. Zlepšete schopnosti svého týmu systematicky řešit problémy a být inovativní. Zbavíte se operativy a stresu.

Víc se dozvíte 25. - 26. 10. 2017 s Tilo Schwarzem, Pavlem Záchenským a Adrianem Guľou na www.vyrobnymanazment.sk anebo 23. 11. 2017 při představení knihy Toyota KATA s Brandonem Brownem www.toyotakata.sk

Těším se na Vás.

Chcete odebírat newsletter IPA Czech?

Zůstante s nami ve spojení s newslettrom IPA a vyberte si, o které informace máte záujem.

Komentáře

Tento článek zatím nemá žádne komentáře. Budte první!

TOP články

Exponenciálny svet a čo pre nás ...V rámci konferencie „Očakávajme neočakávané" budeme ...

Korelácia Industry 4.0 a nástrojov Lean ...V súčasnej dobe sa organizácie snažia využívať princípy ...

Keď prichádza nové na svetPripadám si niekedy ako pôrodník. Lekár pomáha pri pôrode ...

Nejnovější články

Spájanie inovátorovŽijeme vo svete prepájania vecí a ľudí. Naše deti sa v ...

Flexibilní výrobaVybudujte si svůj byznys bez zbytečného rizika, ...

Manipulace a komplex méněcennosti nebo ...Manipulaci obecně charakterizuje strategie, při ...
© 2012 IPA Czech, All rights reserved