rozšířené vyhledávání
SK | EN | CZ
NejprodávanejšíNovinky
10,80 €Cena bez DPH
Do košíka

Změna přístupu k údržbě

V současné době si ve většině firem stěžují, že mají nedostatek pracovníků v týmech údržby, nemají dostatek odstávek na plánovanou údržbu, výroba s nimi dostatečně nekomunikuje, a proto nestíhají preventivní údržbu dělat. Přitom mají strategii, organizaci a činnosti preventivní údržby nastavené tak, jak se v minulosti v rámci implementace TPM zavedli. Ve výrobní sféře je neustálý tlak na snižování nákladů, zeštíhlování nebo úplné odstranění procesů. Je to tak i v údržbě?
V současném scénáři konkurenceschopnosti je úsilí o zlepšení nezbytné k dosažení vysoké úrovně efektivity ve všech útvarech společnosti. Základním faktorem úspěchu firmy je dosažení co nejvyšší dostupnosti a provozní spolehlivosti při zachování maximální úrovně kvality, individuality a minimalizaci nákladů. Neměli by být tohle základní cíle štíhlé údržby?

Změna přístupu k údržběZměna přístupu k údržbě



Štíhlá údržba

Cílem štíhlé údržby je minimální pracnost údržby, vykonávat činnosti, které přidávají hodnotu:
  • Vyvarovat se ztrátovým časům
  • Odstranit plýtvání ze všech údržbářských procesů
  • Podporovat hodnotový tok pro zabezpečení stability procesů a kvality
  • Zvyšovat hospodárnost – šetřit
Jedná se o změnu přístupu, kdy tradiční přístup – „orientace na využití", změníme na přístup štíhlé údržby – „orientace na proces".

Změna přístupu

Základem pro správné nastavení strategie údržby je systém prioritizace (kategorizace) zařízení. Z mých zkušeností jde většinou ve firmách o agendu údržby, která se bez jasných kritérií dopracuje k výsledku a ostatní útvary v podniku ani neví, že něco podobného má firma zpracované.

Pro prioritizaci zařízení je důležité použít jednoznačná a měřitelná kritéria a týmovou spolupráci podnikových útvarů (výroba, údržba, technologie, kvalita, nákup a obchod), aby byly výsledky relevantní a měli dostatečnou vypovídající schopnost. Prioritizace je jen jedna, a proto je důležité, aby se zohlednili pohledy a zkušenosti všech útvarů.

Navrhujeme použít tyto tři kritéria:
  • Vliv daného zařízení na celý výrobní proces
  • Vliv délky prostoje na množství nebo termín dodávky
  • Vliv na zákazníka
Na základě těchto tří kritérií rozdělíme stroje do osmy kategorií podle obrázku:

Rozdělení strojů

Po ohodnocení všech zařízení vybereme stroje nejvyšší kategorie H a dále je rozložíme na jednotlivé uzly.

Popíšeme funkce jednotlivých komponentov a provedeme klasifikaci podle následků poruchy opět podle jednoznačných a měřitelných kritérií:
  • Vliv uzlu na provoz zařízení
  • Schopnost předpovídat poruchu
  • Frekvence poruch
Meratelné kritéria poruchy

Následky poruchy

Na základě výsledků prioritizace a klasifikace komponent podle následků poruchy nastavíme na jednotlivé kategorie strategii údržby. Hlavní kapacitu údržby zaměříme na nejrizikovější komponenty zařízení a na zařízení, které nemají vliv na proces a zákazníka nastavíme např. strategii oprava po poruše.

Z hlediska štíhlé údržby jsou nejdůležitější dva hlavní strategické přístupy na dosažení cíle „nulové časy na údržbu":
  • Údržba po dobu prostojů – integrovat všechny inspekce, opravy, servis a preventivní údržbu do každodenních operací a naplánovat je po dobu přestavení, čekání na uvolnění nebo, když vznikne chyba na jiné části zařízení. Plánování musí probíhat na základě aktuální situace. 
  • Redukce času na údržbu – např. využitím VSM (na obr. před a po optimalizaci procesu)
Dĺžka opravy

Celková doba opravy

Efekty štíhlé údržby:

Štíhla údržba

Jak vidíte jedná se o změnu přístupu k údržbě, o zvýšení integrace pracovníků údržby a výroby, o změně strategie a organizace údržby. O strategii údržby a organizaci až příště.


TIP:

Chcete vědět více o konceptech údržby, strategiích a organizaci údržby? Přihlaste se na vzdělávání Manažer údržby – Expert nebo na Forum praktické údržby www.forumudrzby.sk 




Fórum praktickej údržby

Chcete odebírat newsletter IPA Czech?

Zůstante s nami ve spojení s newslettrom IPA a vyberte si, o které informace máte záujem.

Komentáře

Tento článek zatím nemá žádne komentáře. Budte první!

TOP články

Exponenciálny svet a čo pre nás ...V rámci konferencie „Očakávajme neočakávané" budeme ...

Korelácia Industry 4.0 a nástrojov Lean ...V súčasnej dobe sa organizácie snažia využívať princípy ...

Keď prichádza nové na svetPripadám si niekedy ako pôrodník. Lekár pomáha pri pôrode ...

Nejnovější články

Spájanie inovátorovŽijeme vo svete prepájania vecí a ľudí. Naše deti sa v ...

Flexibilní výrobaVybudujte si svůj byznys bez zbytečného rizika, ...

Manipulace a komplex méněcennosti nebo ...Manipulaci obecně charakterizuje strategie, při ...
© 2012 IPA Czech, All rights reserved