rozšířené vyhledávání
SK | EN | CZ
NejprodávanejšíNovinky
10,80 €Cena bez DPH
Do košíka

Velký DEN pro mistry

Už počtvrté se nám podařilo soustředit více než 50 mistrů na jedno místo a vzájemně se podělit o zkušenosti, problémy i řešení. Tentokrát jsme měli zastoupení více než 15-ti společností, které umožnily svým mistrům rozvíjet se a poznat "kolegy" z jiných firem. Setkali se zde společnosti z různých koutů Slovenska, ale i Čech. Od Staré Ľubovně, Dolního Kubína, Martina, Mokradi přes Levice až po Třinec, Valašské Meziříčí a mnohé jiné. Zastoupený byl strojírenský, elektrotechnický, potravinářský, automobilový i farmaceutický průmysl.

Víme, že mistři mají ve výrobě akční práci, v tomto duchu začal i DEN MISTRŮ podzim 2017. Hned na začátku je moderátoři vytáhli z komfortní zóny sezení při svých kolezích z práce a posadili je k mistrům z jiné společnosti. Z takto namíchaných mistrů bylo vytvořeno 10 týmů. Týmovou práci jsme podporovali v průběhu celého dne.


Den majstrov


Mistr a psycholog 

Po úvodních slovech moderátorů Henricha Chomista a Róberta Debnár se mistři pustili do práce a rozmýšleli o nad prvním tématem, a to KONFLIKT. Co konfliktem je, jaké emoce v mistrech vyvolává? V současnosti je toto téma velmi aktuální (noví/staří zaměstnanci, nestíhá se plnit výkon, nejsou lidé). Mistři ve své práci často přicházejí do styku s konfliktem, buď jsou přímými účastníky, nebo řeší konflikty svých podřízených. Shodli se, že nejčastěji řeší konflikty jako: výroba versus nákup, výroba versus údržba, mistr a jeho tým při zavádění změn, mistr a podřízený a nedodržování pravidel.

Psycholog H. Chomist je srozumitelnou formou vtáhl do tajů psychologie a prostřednictvím příkladu jim ukázal a vysvětlil jednoduchou techniku, jak předejít konfliktu.

Další pomůckou, kterou si mistři odnesli, je analýza "konfliktního" člověka a způsobu práce s ním. Průvodce, kterého dostali, jim pomůže při vyhodnocení, zda je člověk opravdu konfliktní nebo je třeba hledat příčinu konfliktu někde jinde, např. v systému (měnit charakter člověka je velmi těžké).

Na ukázce řešení konkrétního konfliktu účastníka mistři pochopili postup zvládnutí a řešení konfliktu. Důležité při konfliktu je neřešit minulost, ale hovořit a držet se současnosti. Získali 7 krokový návod / strategii, jak řešit konflikt.

Na závěr řešení se majitel konfliktu vyjádřil: „Je tu mnoho inspirací, které by mě nenapadly, protože já už v něčem běžím."


Den majstrov


Mistr a nový zaměstnanec

Mistři viděli praktickou ukázku zaškolování výrobního pracovníka, ve spolupráci se společností DMC management consulting.  Odvážní mistři (i mistrová) z publika si na vlastní kůži vyzkoušeli roli nového zaměstnance při vázání protipožárního uzlu, když je nadřízený (lektor) zaškolil nesprávně, ale i správně. 

Vyzkoušeli si zaškolení 3 způsoby:
  1. mistr Erik – nadřízený (lektor) ho zaškoloval na vázání protipožárního uzlu verbálně. Bohužel Erik po zaškolení uzel neuměl udělat sad. Koho to byla chyba?
  2. mistrová Miriam – nadřízený ji zaškoloval na vázání uzlu tak, že jí ukázal, co má dělat. Mistři ani nedýchali a sledovali, zda se to Miriam podaří po zaškolení udělat správně, no ani Miriam se to nepodařilo sad.
  3. mistr Jozef – nadřízený ho zaškoloval na vázání uzlu i verbálně, i ukázkou. Verbální zaškolení bylo strukturované a při ukázce správného zaškolení byly dodrženy důležité zásady. Konečně se to Jozefovi podařilo, pracovník je správně zaškolený a zavázal uzel smiley.

Formou řízené diskuse si mistři společně s lektorem pojmenovali, na co je potřebné dát pozor při zaškolování pracovníků. Popsali si přesný postup a důležité body při zaškolování, co dělám, co říkám, v jakém pořadí a proč. Jak rozčlenit informace, aby si pracovník zapamatoval důležité informace, kolikrát si pracovník musí postup zopakovat, aby ho uměl vykonat správně. 

Mistři si uvědomili, že správné zaškolení nového pracovníka, mají ve velké míře ve svých rukou právě oni. Ne vždy tomu možná věnují potřebnou pozornost a čas v návalu řešení operativních problémů. Uvažovali, jak zaškolují oni a jak se to liší od doporučeného postupu.

Mistr a zákoník práce 

Protože mistry zajímalo „Pracovně-právní okénko" zařadili jsme ho opět do programu. Pozvaní právníci pro mistry zvolili vhodnou formu, a to diskusi k otázkám, které je trápí. Prý může být právo dost nudné, pokud by začali s citováním zákonů smiley

Mistři měli prostor diskutovat přímo své problémy, které řeší ve výrobě s pracovníky. Zajímali je například odpovědi na otázky: jak přimět zaměstnance, aby chodil do práce, pokud za něj nemají náhradu nebo jak postupovat, když jim zaměstnance přetáhne firma přes ulici, když přijde zaměstnanec do práce pod vlivem alkoholu - můžu mu dát hodinovou výpověď, jestliže přijde zaměstnanec opilý a nejeví známky opilosti a způsobí škodu, jak je to s trestáni mistra, krácení osobního ohodnocení, přesčasy - dohoda a příkaz, doručení výpovědi, dovolené a nařizování dovolené z důvodu např. chybějícího materiálu, propustka k lékaři a mnohé jiné.


Den majstrov

Mistři a řešení problémů 

Poslední část Dne mistrů se nesla opět v praktickém duchu. Každý tým si definoval vlastní problém, který chtěl řešit (co mistry trápí v jejich práci). 

Ukázky témat, které trápí mistry na podzim 2017 jsou následující:
  • Demotivace klíčových zaměstnanců na úkor nových zaměstnanců, kteří mají stejnou mzdu nebo víc.
  • Výroba versus údržba – spolupráce a společné cíle.
  • Nerovnoměrné mzdové ohodnocení za stejnou práci. Přijde nový soustružník a dostane víc než ten, co tam je 20 let.
  • Ignorace kvůli pocitu „nenahraditelnosti".
  • Jak jinak motivovat zaměstnance, když ne penězi.
  • Jak udržet zaměstnance po první výplatě. Jakými jinými prostředky motivovat.
  • Jak zvládat práci pod stresem. Stará práce zůstala a přidala se ještě nová práce.
  • Nedostatek personálu, automatické přesčasy 12-tky.
  • a mnohé další.

Den majstrov


Mistři na workshopu řešili např. TOP téma „Platové ohodnocení nových a starých zaměstnanců". Společně si vyměňovali zkušenosti ve svých týmech, co komu funguje, nefunguje. Moderátoři doplnili řešení problému o jejich zkušenosti a ukázky z jejich praxe.

Zajímavé bylo, že během definování tématů, jeden mistr vzpomenul „a co motivace mistra?". Stále se řeší jen výrobní pracovníci, je stále citlivější, jak je udržet, zaškolit, odměnit, a na mistry se zapomíná. Najednou zazněl spontání potlesk od všech zúčastněných.

Otázka na zamyšlení: „Jak je to s motivováním a vedením mistrů u vás?"

Mistři nešetřili chválami a organizátorům zanechali odkazy jako

„setkání s mistry z jiných firem, super nápad", „vynikající setkání", „bylo to velmi poučné", „děkuji za skvělé tipy, určitě využiji", „dobrá práce – jen tak dál", „pokračujte", „bylo to zajímavé – super byla forma diskusí".


Jak vznikla myšlenka Dne mistrů jsme se zeptali R. Debnára: 

Mistr je jednou z nejklíčovějších rolí v každém podniku.  Málokdo si uvědomuje fakt, že řídí téměř  80% všech zaměstnanců, dennodenně žijí mezi dvěma mlýnskými kameny - na jedné straně management, na druhé straně jejich podřízený. Ze zkušeností si dovolím tvrdit, že velkou měrou ovlivňují úspěšnost většiny změn, které v podniku probíhají.

Tak, jak v dnešní době bojujeme s nedostatkem operátorů, stejně bojujeme i s nedostatkem kvalitních mistrů. Oživujícím se trhem, stoupajícím objemem zakázek a mnoha dalšími faktory, je na pozici mistra kladený stále větší tlak. To, jak mistr zvládá svoji pozici závisí na více faktorech. Jednak je to jeho „danosť", schopnosti nebo řekněme typologie osobnosti a jednak je to jeho systematickým a plánovaným vzděláváním. Dejme si ruku na srdce a řekněme, kolik jsme do jejich rozvoje investovali za poslední 1-3 roky?

Z těchto důvodů jsme se rozhodli, že i my přispějeme určitou měrou k jejich rozvoji, aby dokázali zvládnout stále náročnější podmínky a očekávání, která jsou na ně postupně kladeny. Mistry jsme chtěli motivovati tím, že se o ně někdo zaujímá, že i pro ně někdo připraví setkání, „nějakou malou konferenci", kde si mohu zdílet svoje zkušenosti. Setkání jsme nazvali Den mistrů.

Naše myšlenka měla v první řadě naplnit následující cíle:

  • propojit kontakty s mistry z jiných firem,
  • zachytit nové trendy – vědět „co" a „jak" řeší mijstři v jiných firmách,
  • načerpat nové inspirace, návody na řešení a praktické zkušenosti díky workshopům a diskusím s odborníky,
  • přinášet stále nová, neopakující se témata.
Máme velkou radost, že je o tuto akci větší zájem, a že vznikla skupinka lidí, která se doposud zúčastnila všech ročníků.


Den majstrov



"Věřím, že každý mistr si během tohoto velkého dne našel něco, co bude umětť zúročit ve své práci. Mnoho štěstí a  úspěchů, těšíme se na vás na Jaře 2018."
Jana Musilová

Komentáře

Tento článek zatím nemá žádne komentáře. Budte první!

TOP články

Fórum kvality 29. - 30. 5. 2018Fórum představuje možnost vzájemné výměny poznatků a ...

3 otázky pro moderátory Fóra praktické ...Dvoudenní konference opět spojila 230 technických manažerů ...

Vytváříte týmy aktivních ...Doba implementace nástrojů Lean a SixSigma je už konečně za ...

Nejnovější články

Manipulace a komplex méněcennosti nebo ...Manipulaci obecně charakterizuje strategie, při ...

SMART factory - inteligentní továrnaV poslední době zaznamenávám spoustu dotazů k ...

První letošní číslo časopisu Průmyslové ...Témata, která vás zajímají najdete v ...
© 2012 IPA Czech, All rights reserved